***HIdupku SEindAH sang MENtari**

Sunday, July 19, 2009

macamnie ke adat perpatih???



smlm,aku menyaksikan bagaimana pertukaran nama untuk sebidag tanah pusaka..fuh! mmg sush beb..aku aser cm klaka pon ye gak.
that we call ADAT PERPATIH..

mcm2 name aku dgr..panglima garang la...datuk yang dipertuan la..buapak..datuk panglima garang..

cite psl smlm- sbenanye mak n maklang aku yg dpt tanah tu,so,ikut adat,bila ade nye prtukaran nama tuk tanh pusaka ni,msti diadakan knduri dgn mmotog seekor lembu.ianya khas untuk mmberi tahu pd smua orang kg...( erm.....interesting kan!?)..

yg lbh interesting nye lg, kami ni adik bradik pon terlibat same smpai la ke keturunan kami seterusnya. Y?????...Bcoz, yg mmeberi

wasiat adalah moyang pada aku iaitu suku waris denda ( soko dondo)- suku teratas dr 7 suku yg ade.- ikut pd tradisi,keturunan suku mengikut sblah ibu,tp, disebab kan pemberi wasiat adlh sblh datuk iaitu bapa pd mak aku,so,die diwajibkan menukar suku dari suku waris 3 batu ke waris suku denda..

can imagine it??full of adat,full of rules..
so,kami anak2 ibu kene la ikot..
sewaktu majlis diadakan,orang2 yg terlibat mstilah memakan sirih sewaktu becakap.(pedas sei...)..setelah slesai,sorang drpd buapak

mmberikan duit RM0.50 pd smua tetamu yg hadir
tanda saksi untuk mjlis tu..

pelik kan>?siap bg2 duit g..
wat eva pon,itu lah yg dinamakan adat perpatih.'BIA MATI MAK, JGN MATI ADAT".

klu kowang nak tahu lbh lnjut,-just clik-

http://ms.wikipedia.org/wiki/Adat_Perpatih

No comments: